Designfokuserade företag skapar framgångsrika varumärken

Allt handlar om känslor.

Innehåll

De framgångsrika är designfokuserade i allt dom gör.

Designfokuserade företag skapar framgångsrika varumärken

Det finns ofta en anledning till framgångsrika varumärken. Det kan vara på grund utav en bra produkt, en skicklig entreprenör, eller en stor efterfråga på marknaden kanske.

Framgångsrika varumärken

Men det finns en gemensam nämnare för nästan uteslutande alla framgångsrika varumärken, stora som små. De är alla designfokuserade i allt dom gör, det tänker rätt, de är konsekventa gentemot sin grafiska plattform och har en förståelse för att sin målgrupp gillar god design som är anpassad för just dom. Men det vet dom egentligen om, de vet bara att av någon anledningen gillar de vårt varumärke.

När folk gillar ert varumärke kommer de också konsumera er produkt eller tjänst, det är egentligen väldigt enkelt. Svart på vitt. Människor behöver relationer, i mer eller mindre utsträckning. Relationen med bra varumärken är inget undantag. Det skapar en samhörighet hos konsumenten som når ert budskap genom god reklam.

Reklam handlar ibland om att informera konsumenten, vilken nästan alltid är fel väg att gå. God reklam handlar känslor. Tror ni inte på det? Har ni sett Volvos senaste fem-sekundersfilm för V60? Bra, eller hur. Känslor? Japp!

Talesättet man äter lika mycket med ögonen är det nog ingen som missat. Det är ungefär samma sak med reklam. Budskapet är lika viktigt som utseendet (läs: designen), och ett budskap klarar sig sällan utan bra och smart design.

God design

Det finns en anledning till att de stora jättarna IKEA, Volvo och Apple är framgångsrika och rent av sopar banan med konkurrenterna. De är alla designfokuserade i allt dom gör. De förstår vikten av att samarbeta med fantastiska kreativa reklambyråer. De förstår att med god design skapar man framgångsrika varumärken.

Men vi är ju bara ett litet företag, det kvittar väl? Kanske ett av de vanligaste och största misstag många gör. Det kvittar om du heter IKEA eller Svenssons bygg. Vikten av god design anpassad för er målgrupp, konsekvent användande och regelbundna smarta kampanjer kan inte nog understrykas.

Är ni designfokuserade i varumärket? Hör av er så tar vi en träff!