Vare sig det är Facebook, Instagram, Twitter eller något annat så finns där möjligheter på sociala medier för företag och varumärken att därför ut till en större och bredare målgrupp med hjälpa av sociala medier. Man kan exempelvis använda sig av mängder av funktioner så som att dela videos, publicera bilder, blogga, och skapa ett värde bland dina följare.
Tyvärr är det fortfarande många företag som inte använder sig av det än. Vi tycker därför att de företagen borde tänka om, snabbt. Det finns en otroligt stor potential att synas och skapa kundrelationer som genererar tillväxt. Idag är användandet av sociala medier hela 83 procent i Sverige och ständigt ökande. Med andra ord, här kommer åtta anledningar till varför företag och varumärken borde använda sig av sociala medier. Varsågod!
1. Skapa ökad varumärkeskännedom för ditt företag på sociala medier
Nästan halva jordens befolkning använder sig av sociala medier vardagligen. Med andra ord. Kan man att nå ut till dom och skapa varumärkeskännedom så är väldigt mycket vunnet. Framför allt är sociala medier för företag faktiskt är gratis i grund och botten gör det inte sämre.
2. Få dina kunder att känna sig delaktiga i varumärket
Håller företaget på att skapa en ny produkt så är sociala medier bra att för att ställa frågor till kunderna. Med andra ord kommer det att skapa bra engagemang och en känsla av delaktighet hos kunderna. Vilket alla företagare vet att det är en riktigt bra sak.
3. Gör ditt varumärke personligare
Om personer ser uppdateringar och personliga bilder kommer de att få en starkare koppling till företaget eller varumärket. Därför är vårt tips att våga bjuda på dig själv, företag och varumärken är i grund och botten människor. Självklart ska tonaliteten matcha företagets värderingar så det inte blir fel på sociala medier.
4. Större spridning
Genom att publicera ett inlägg på sociala medier kommer personer med stor sannolikhet att gilla, kommentera och dela. Därför kommer inlägget sprida sig utan att du egentligen lagt ner jobb på det.
5. Ökad trafik på hemsidan
Genom att publicera bra innehåll kontinuerligt kommer det att skapa högre medvetenhet hos målgruppen. Samt locka nya ögon till hemsidan genom att använda sociala medier.
6. Skapa en relation till kunderna med sociala medier för företag
Genom att vara aktiv på sociala medier Som företag och ständigt svara på kommenterar och frågor som kunderna har, visar man att kunderna är viktiga för företaget. På så vis bygger man ambassadörer utav kunderna.
7. Lär dig mer om vilken din målgrupp är.
Idag finns det stora möjligheter för företag att analysera vad de har för målgrupp. Genom att använda sociala medier kan man därmed analysera demografisk information om vilka som är inne på företagets sidor och tittar. Med andra ord, användarnas ålder, kön, plats, intressen och annat intressant och relevant. Denna data används alltså för att rikta betalda annonser till din målgrupp.
8. Riktad marknadsföring med hjälp av sociala medier för företag
Vet man om vilken målgrupp deras kunder befinner sig i, så kan de lätt rikta in sin marknadsföring till den målgrupp genom att betala för att få annonser publicerade på sociala medier.
För att sammanfatta, sociala medier för företag är inte bara bra. Det är snarare en hygienfaktor om man ens ska finnas där ute på marknaden. Det kan verka skrämmande och övermäktigt men bara lugn. Det finns alltid Google, och såna som oss. Det finns ingen anledning att vänta längre. Ens företag ska finnas, verka och engagera på sociala medier.
Är det här något som intresserar dig men du inte vet vart du ska börja får du gärna höra av dig till oss på hej@c56.se eller kan du hitta fler bra guider och artiklar på vår ShareHub.