Färdigbakat: Skapa fortsatt framgångsrik marknadsföring utan cookies 2023 och framåt

Innehåll

Efter ett års förskjutning från det tidigare datumet så är det mer eller mindre slutet för tredjepartskakor under andra halvåret av 2024. Nu slår Google den sista spiken i kistan, och gör tredjepartskakor till en antikvitet i framtidens marknadsföring.

Vad som har hänt för att begrava tredjepartskakor

När GDPR trädde i kraft 2018, som svar på händelserna kring Cambridge Analytica, har stora techbolag fått göra stora förändringar. Inte bara för att vara på rätt sida lagen, utan för att fortsätta ha produkter som anammas av de som värdesätter sin integritet.

Detta blev också starten på fenomenet kallat ”cookiedöden” — ett framtida internet som inte är beroende av tredjepartskakor och spårningsverktyg över hemsidegränserna.
Apple gjorde stora steg i den s.k. cookiedöden redan 2021, där operativsystemet iOS 14 gjorde det möjligt att förbjuda spårning i appar och webbläsaren Safari via tredjepartskakor. Kort därefter, med iOS 14.5, kom denna funktionalitet till telefonens e-posttjänst.

Nu följer Google med i deras produkter, däribland webbläsaren Chrome som används i mer än 65% av alla sessioner online. Denna webbläsare ingår i det nya initiativet Privacy Sandbox, som gör Googles produkter mer fokuserat på användarintegritet. Du kan läsa inlägget av Justin Schuh från Google i sin helhet här.

Så Chrome och Safari, som utgör mer än 84% av alla sessioner online, kommer under andra halvan av 2024 vara helt utan tredjepartskakor. Därav namnet ”cookiedöden”.

Vad är tredjepartskakor?

När du besöker en hemsida är det väldigt mycket mer än bara koden som visar upp bilderna och gör kundvagnen funktionell som aktiveras. Kakor, i olika former, vaknar till liv genom aktivering också.

Det finns fler sorters kakor än tredjepartskakor, med olika syften. Här är de, och vad som skiljer dem åt:

Förklaring: Vad är sessionskakor

En sessionskaka är en textfil som skapas och raderas under en och samma session. Om du exempelvis går mellan flikar och sidor på Facebook hade det varit en arbetsam upplevelse att behöva ange lösenordet varje gång. Därför finns sessionskakan, för att informera hemsidan om att det är du utan att behöva identifiera dig varje gång. När du sedan lämnar hemsidan, eller väljer att radera sessionskakor, försvinner den och du behöver logga in på nytt.

Förklaring: Vad är förstapartskakor

Förstapartskakor är den ”interna” motsvarigheten till tredjepartskakor. Detta är kakor som inte används bortom plattformen de samlas in på, men som består även när sessionskakan raderas. Detta kan vara saker som interaktionstid med video eller artiklar, sidbesök på hemsidan och andra interaktioner. Det som utmärker en förstapartskaka är att du inte kan använda datan den samlar in på andra plattformar, och att den inte samlar in data från andra plattformar än sig själv.

Förklaring: Vad är tredjepartskakor

Tredjepartskakor, huvudämnet i fenomenet cookiedöden, är kakor som spårar interaktioner och händelser över flera ytor. Den korrelerar exempelvis en produkt i kundvagnen med en användare på Facebook, för att kunna visa annonser ämnade för övergivna kundvagnar, eller personuppgifter från ett köp med en Youtube-profil för att köra videoannonser mot enbart tidigare köp.

Vad innebär cookiedöden för din marknadsföring?

Det korta svaret på den frågan är ”Det beror på”. Det längre svaret är ”Det beror på hur mycket ni har förlitat er på, och är beroende av, data från tredje part”.

Tjänster som exempelvis Facebook Pixel, Google tag (gtag.js) och LinkedIn’s Insight Tag är alla tredjepartskakor. Länge har dessa används för saker som:

  • Remarketing (marknadsföring mot tidigare besökare, konverterare och liknande)
  • ”Look Alike-målgrupper” (marknadsföring mot männsikor som liknar din befintliga målgrupp)
  • Conversion tracking (spårning av konverteringar som köp, tillägg i kundvagn, sidvisningar etc)
  • Category observations (spårning av sannolika intressen och köpbeslut för målgrupper att rikta annonsering mot)
  • Med mera

Om du inte använder tjänster för detta kommer inte cookiedöden påverka din marknadsföring avsevärt, mer än plattformens träffsäkerhet. Om du förlitat dig på tredjepartskakor i de olika plattformarna har du snart ett stort arbete framför dig för att inte bli lämnad i sticket i framtida marknadsföring.

Hur kan du göra dig redo att förbättra din marknadsföring utan tredjepartskakor?

Skapa bättre kundlistor genom Aktiv Datadialog (ADD)

Tredjepartskakor och tekniker som fingerprinting har länge använts för att slippa ha dialogen om vart informationen för att rikta marknadsföring kommer ifrån. Active Data Dialog, eller ADD, är ett begrepp som gör interaktionen mellan besökaren och företaget mer uppriktigt. Det gör också behovet av tredjepartsdata mindre eller obefintligt, tack vare en transparens att de samlar in förstapartsdata.

I formulär, kontakt och interaktioner är blir ADD enkelt och synligt: Företaget är uppriktiga med att datan används i marknadsföringssyfte, berättar varför den datapunkten har valts samt hur användaren kompenseras för tillgång till den.

Ett bra exempel på ADD är formuläret för insamling av e-post. Vi är mer medvetna om marknadsvärdet på vår data, att exempelvis min e-postadress har ett värde för ett företag genom marknadsföring. Det är därför du ofta får någon form av rabattkod när du går med, för att visa att företaget som samlar in adresserna förstår att du inte är villig att ge bort adressen gratis.

Flera sätt du kan jobba med ADD:

  • Samla in födelsedatum med någon form av födelsedagserbjudande när dagen infaller.
  • Samla in telefonnummer för att ge mottagaren information om erbjudanden före alla andra via SMS.
  • Samla in bostadsort för att hjälpa företaget prioritera vilka mässor och event de ska besöka för att träffa så många kunder som möjligt
  • Optimera frekvensen på nyhetsbrev genom att låta prenumeranten välja själv i ett formulär

Behöver du ett smidigt sätt att kartlägga dina personas? Använd vår mall för personas här, helt gratis förstås.

Skapa nya arbetssätt kring KPIer som inte bygger på tredjepartsdata

Ofta är ett KPI (Key Performance Index) i digital marknadsföring byggd på data från tredje part. Antal sessioner och tid spenderad på hemsidan, öppningsgrad och klickfrekvens i e-post, med mera. När data från tredje part blir utfasad blir dessa datapunkter inte bara svårare att få tag i, utan blir ofta även missvisande.

Om ert företag har annonser online, och har en KPI som bygger på hur många procent av besökare som lägger produkter i kundvagnen, är denna KPI snart (om inte redan) en mardröm. När detta inte kan spåras tillförlitligt kommer bara siffran vara en förvillande faktor, och kan resultera i kostsamma beslut.

Därför bör företag som är redo att möta cookiedöden gå ifrån dessa, och välja KPIer som bygger på förstapartsdata.

Exempel på KPIer du kan använda utan tredjepartsdata:

  • Nya prenumeranter och antal förlorade prenumeranter i e-postmarknadsföring
  • Antal anvädningar av rabattkoder i butik eller online
  • Antal betygsättningar på tjänster som Google My Business eller Facebook
  • Med mera

Gå över till en Inbound-approach på din marknadsföring

På Compani 56 har vi varit trogna metodiken kallad Inbound Marketing, myntad av HubSpot, sedan 2019. Det har inte bara visat sig vara mer framgångsrikt än mer konventionella metoder, utan även bättre förberdd för den kommande cookiedöden.

Genom Inbound-metodiken blir ADD (Active Data Dialog) en naturlig del av marknadsföringen. Du samlar inte in data från dina kunder och medlemmars fotspår på internet, utan belönar de som aktivt delar med sig. Du skapar engagerade kunder och fans, som får nyttigt innehåll i sina kanaler, och tackar genom att låta ert företag lära känna dem bättre för mer träffsäker marknadsföring.

Redo att förbereda dig för cookiedöden utan att förlora marknadsföringseffekt? Ladda hem vår checklista som gör dig redo innan 2024!

Att frigöra sig från tredjepartskakor, framför allt om mycket av marknadsföringen har hängt på den tidigare, kan vara arbetsamt. Du som läser detta har en fördel — du har mer än ett år på dig att bli helt redo för cookiedöden.

Därför har vi skapat en kort, koncis och övergripande checklista med saker du behöver göra för att komma dit. För att leva som vi lär är detta vår ADD-lista på vad vi samlar in och varför:

  • E-postadress: för att kunna skicka checklistan till dig, på den e-postadress och enhet du föredrar, istället för en direktnedladdning. Du kommer även att gå med i vårt utskick InGoodCompani — som vi hoppas du vill stanna i, annars kan du avprenumerera när som helst!
  • Namn: för att kunna tilltala dig vid rätt namn i kommande e-post. Att höras blir så mycket trevligare när det inte är opersonligt och kallt, eller hur?
  • Företag: för att få en bättre översikt om vilka branscher vi hjälper, och kan prioritera fördjupningen av vår kunskap

Så, varsågod, här ”Checklistan för marknadsföring utan tredjepartskakor, nu och framöver