iOS 15 – Vad vi vet och hur det påverkar din e-postmarknadsföring

Apples funktioner fortsätter utmana dagens marknadsföring - så här kan du anpassa dig.

Innehåll

Till hösten kommer operativsystemuppdateringen iOS 15, en uppdatering som skapat gott om spekulationer under sommaren.

Apple skakade om världen ordentligt i frågan om personlig integritet när föregångaren iOS 14 kom, som gav iPhone-användare nya möjligheter och marknadsförare en rejäl utmaning.


Så här lanserade Apple nyheten:

När mer än hälften av alla smartphones i Sverige plötsligt kunde blockera spårning på sociala medier förändrades allt. Globalt var det ungefär en av tio som tillät tracking, det som gör riktade annonser möjligt.

Allt från att uppskatta klickresultat till att skapa målgrupper blev för många svårare, och för andra tvärt onödigt, när iOS 14 kom. I höst kommer uppföljaren iOS 15, som kommer vara en lika stor bomb i digital marknadsföring.

Vad som skiljer iOS 14 från iOS 15 är att den här gången är det e-post som hamnat i kikarsiktet.

Eftersom iOS 15 precis har lanserat är det fortfarande ovisst om exakt vad detta kommer innebära. På Compani 56 följer vi det så nära det går – detta är vad vi vet och vad du kan göra för att vara redo för att fortsätta lyckas med din e-postmarknadsföring:

När kommer iOS 15 till Sverige?

iOS 15 är nu tillgängligt i hela världen sedan igår, 20:e september 2021. Apples lanseringsevent den 14:e var starskottet som förvarnade marknadsförare, och sedan måndagskvällen har även vi i Sverige kunnat utföra uppdateringen.

Vad har iOS 15 som påverkar din e-postmarknadsföring?

Funktionen för integritetsskydd i Mail döljer din IP-adress, så att ingen avsändare kan koppla den till någon annan aktivitet på webben eller ta reda på var du befinner dig. Funktionen förhindrar dessutom att avsändare ser om och när du öppnar deras mejl.

Källa: Apple.com

Spoof-adress för e-post

Med Apples funktioner som kommer tillsammans med iOS 15 kan du få en autogenererad e-postadress som inte har någon anknytning till dig eller din data, som vidarebefodrar till din faktiska e-postadress.

Kort och gott, de som följer dig behöver inte ens ge dig sin riktiga adress för att få dina e-post.

Blockering av kakor och skript

Med funktionerna som iOS 15 erbjuder kan Apple Mail kväva de små kodbitar, vanligtvis webbkakor i form av JavaScript, som mer eller mindre agerar ”snubbeltråden” som räknar hem ett öppnat mail eller en klickad länk. Den typen av kod blir helt stoppade av iPhones, och du kan inte utvärdera framgången för dina mail till dem.

Generalisering av IP-adress

IP-adressen ger dig data på vart i världen, landet, länet eller grannskapet dina e-post har mest framgång. Med IP-generalisering av Apple är det inte omöjligt att detta kan se ut som att alla iPhones som tillåter dig att se att de öppnat mailet plötsligt befinner sig i Stockholm.

Vad kommer att hända med din e-postmarknadsföring när iOS 15 kommer?

Handlingsbaserade sekvenser stoppar och levereras inte till iPhone-användare.

Låt oss visa med ett exempel på hur sekvensiering beter sig.

Du får ett nyhetsbrev i din inkorg. I det finns en länk till en produkt som har rea-pris månaden ut. Du klickar på länken. Därför kommer ett nytt mail med en uppmaning att köpa några dagar senare, och att det bara är 48 timmar kvar av rean.

Vill du fortsätta skicka sådana mail till iPhone-användare lagom till Black Friday? Tough luck. När Black Friday väl är här så har mer än hälften redan aktiverat sina integritetsskydd för e-post, om beteendet från iOS 14 fortsätter.

De två mätvärdena Clickthrough Rate (CTR) och Open Rate (OR) försvinner från iPhone-användare med Privacy Protection.

Om det ändå vore så väl att dessa två inte har varit strategiskt avgörande i flera år.

CTR och OR är de två måttstockarna som brukar vara viktigast när du bedömer framgången för din e-post. Måttstockarna för datan om någon öppnade utskicket och om dina länkar eller knappar inuti var intressant nog att klicka på.

Utan den siffran är det svårt att veta om din formgivning, din copy eller ditt UX var så bra som du trodde.

Vad ska du göra för att vara så redo för framtiden som möjligt?

  • Börja med att inte misströsta. Visst, iPhone är den mest populära telefonen i Sverige, men inte den enda. Android-baserade telefoner har inte samma funktioner inbyggt, och kan fortsättningsvis ge dig datan du behöver i ditt arbete med din e-postmarknadsföring.
  • Ha is i magen inför framtiden. Större förändringar har hänt i marknadsföring, och vi har alltid hittat en väg att gå vidare. Det är inte slutet för e-postmarknadsföring, bara en stor vändpunkt.
  • Fokusera mer på den mänskliga faktorn i ditt innehåll. Även om data är vägen som tar oss till förståelse för andra, kan en titt inåt och uppriktighet för den mänskliga nyttan vara ännu mer kraftfull.
  • Bygg dina KPIer utifrån annat än klick. Detta gäller dig som har huvudsakligen iPhone-användare i dina marknadsföringslistor, och bygger e-postsekvenser som sträcker sig över flera dagar/veckor/månader. Om du precis som vi använder HubSpot finns det flera smarta automationer att göra som kringgår klickbehovet.
  • Var extra noggrann med länkarna och att skapa synliga unika, synliga interaktioner. Använd de trafikanalysverktygen du har till hands och infoga fler formulär, chattfunktioner och kontaktytor du kan hålla koll på.

Vad händer framöver?

Vi på Compani 56 håller den här texten uppdaterad med nya funktioner, ny data och insikter i hur e-postmarknadsföringen förändras efter iOS 15. Du kan chatta med oss direkt om du har några funderingar, eller vill ta reda på hur du kan förbättra din marknadsföring genom inbound även när branschen förändras i fundamentet.