Det är dags att släppa dina spärrar för att ta kontakt med nya människor. På LinkedIn nätverkar du; jantelagen är ett minne blott. Här får du en grundläggande guide i att lyckas på LinkedIn för företag och varumärken!
Det finns en enorm potential och marknad att ta del av, så vad väntar du på? Det finns ingen anledning till att inte använda social selling (socialt säljande på ren svenska). Med andra ord är det en form av marknadsföring, fast modern, effektiv och fungerande på sociala medier. Nu kör vi!
Vad är LinkedIn egentligen?
Om man ska förenkla så är LinkedIn ett Facebook fast inriktat på affärer och nätverkande. Det är det absolut största professionella nätverk som finns. Likt många andra sociala nätverk finns det både personliga profiler och företagsprofiler. Det handlar alltså mycket om att skapa sitt nätverk fast på nätet. Ditt nätverk består dels av dina egna kontakter, men också dina kontakters kontakter (alltså andra gradens kontakter) och även deras kontakter i ytterligare ett led (som kallas för tredje gradens kontakter).
- Världens största affärsnätverk med över 690+ miljoner användare.
- Finns representerade i över 200 länder.
- Det går i genomsnitt med 2 nya personer på LinkedIn varje sekund.
- En ypperlig plattform (sociala medier) för att lyckas som företag.
- Den organiska räckvidden är enormt mycket större än på Facebook. Med andra ord: fler ser ditt inlägg här än på Facebook.
Framgångsrik social selling med hjälp av de fem C:na
Följ dessa riktlinjer så kommer du lyckas, förr eller senare. Gå tillbaka när det behövs och använd punkterna som en lathund tills de sitter i muskelminnet. På så vis blir de en naturlig del som hjälper dig att lyckas ytterligare på LinkedIn. Man kan se det som digital marknadsföring på sociala medier.
Care (Bry dig)
Hitta, dedikera och specificera ditt syfte och passion. Vilka är dina områden, där du vill verka? Specificera vilka som är just dina. Som exempel sociala medier eller effektivt sälj och ledarskap.
Curate (Var relevant)
Leta, undersök, läs och dela relevant innehåll med ditt nätverk. Ditt nätverk vill läsa intressanta artiklar och händelser som berör och intresserar dem. Hitta rätt innehåll för ditt nätverk.
Create (Kreativt skapande)
Skapa och dela innehåll på Linkedin. Här gäller det att vara unik, intressant och smart. Övertänk inte, gå till handling direkt. Tänk vad ditt nätverk kan tänkas vilja se, och skapa utefter det. Med andra ord kan man likna det vid content marketing.
Connect (Engagemang)
Ta kontakt, interagera och engagera i ditt nätverk. Mingla med ditt nätverk, även om du inte känner personen i fråga. Hur som helst bör du gilla och kommentera i ditt nätverk på det innehållet du tror är intressant för ditt företag. Ofta är det du som person som är front-personen och inte själva företaget på LinkedIn.
Consistent (Var konsekvent)
Underskatta inte konsekvens. Arbeta med en uppgift tills den arbetar med dig. Alla kan starta en uppgift, men få kan avsluta. Du behöver vara uthållig och vara konsekvent hela vägen för att lyckas.
Ladda hem den kompletta guiden för att lyckas med LinkedIn och social selling
För att sammanfatta har vi i guiden samlat hela guiden för LinkedIn i en digital pdf, som du också enkelt kan dela med dina kollegor. Förutom de övre punkter hittar du även följande i guiden:
- 3. Checklista för att säkerställa den perfekta profilen på LinkedIn
- 4. Så skapar du en företagssida på LinkedIn
- 5. Social Selling — Från kontakt till handling
Ladda ned hela guiden genom att fylla i dina uppgifter!
En bra studie är den årliga rapporten Svenskarna och internet 2019, där man får relevant data som man enkelt kan ta till sig.
Vill du ha mer guider hittar du det på vår ShareHub. Är du intresserad av att Lyckas på Instagram kan du ladda hem vår guide i 10 steg.
Vi har nyligen släppt en mall för marknadsföringsbudget som du enkelt kan ladda ned för Excel eller Numbers.