Content marketing copy: Fem tips på hur du vässar den

Vill du skriva texter ingen kan scrolla förbi? Kom igång snabbt med fem tips👇

Innehåll

Bra content marketing är ett komplext nät av delar att hålla ihop. Med det sagt är det egentligen inte så svårt att skriva bra copy.

Det handlar i slutändan bara om riktigt grundläggande mänskliga principer för att skriva bra content marketing. Du behöver egentligen bara empati, tid och ett tangentbord.

Bra content i Inbound Marketing är inte bara förstärkande i Attract-stadiet, det första steget av Flywheel-metodiken, utan även visar även genuin förståelse för kundens problem på rätt plats med rätt ord.

Du som läser detta har säkert tangentbordet redo, tiden avsatt och empatin uppskruvad, men du kanske fortfarande inte känner att din copy kommer ut ur verkstan?

Då har Victor, projektledare på Compani 56, fem tips för att fila hörnen och vässa texten.

Kvinna som skriver copy i anteckningsblock för sin content marketing

Fem saker som kännetecknar bra content marketing copy:

Bra content marketing copy fokuserar på läsaren, inte dig

När Apple lanserade sin iPod sålde de inte en MP3-spelare med 5 GB utrymme. De sålde tusen låtar du kan ha i fickan.

Vi struntar egentligen i madrasser, nackstöd och kryddor. Skriv om hur jag får sova bättre om nätterna, sitter skönare i bilen eller får äta godare mat, då har du min uppmärksamhet.

Dina kunder köper nyttan, och dina texter borde sälja den. Skriver du om iPods, eller skriver du om alla låtar jag kan ha i fickan?

Bra copy har luft mellan raderna, och en anledning att fortsätta

Vare sig du är VD, säljare eller ett bonsaiträd i fikarummet behöver du syre. Alla behöver andas. Kompakta texter låter inte folk andas.

Ge dem pauser efter två eller tre meningar. Men med det sagt, låt inte folk tro att de är färdiga bara för att de tar en paus. De har missat det viktigaste:

Svaret på varför de började läsa. Lägg mysteriet bakom en knapp till en ny sida, eller svaret på förra meningen i nästa mening.

Lämna luft för att ta en andningspaus i läsandet, men skriv så engagerande att de håller andan när de läser.

Bra content marketing copy stannar upp och ställer frågor

Har du träffat någon nyligen som bara pladdrar på, HELT ointresserad av din situation eller ditt perspektiv? Du kanske kom till dem för dess expertis, men hade du inte lika gärna kunnat googla om de bara ska pladdra på?

Texter har samma effekt. När paragraferna bara spiller ner för sidan med punkter och utropstecken är då vi börjar skumläsa och zonar ut.

Vad hände sist du fick en fråga mitt i allt?

Du började delta. Du satte dig in det som sagts, och placerade dig i situationen, oavsett om den faktiskt är din eller inte.

Hur många frågor ställer din copy, som faktiskt aktiverar läsaren?

Bra copy är inte längre än den behöver

Minst hälften av allt som skrivs borde gå rakt ner i papperskorgen. Inte för att det är dåligt, utan för att koncentrera det som är bra.

Det är därför tiden att klippa och kasta är så viktig. Att inte kära ner sig i sina metaforer och kasta dödvikten.

Bra content marketing copy är skriven för människor
(som letar med maskiner)

När du skriver något du vill att folk ska hitta behöver du tänka till ordentligt. För i slutändan är det människor som hittar dina texter, men maskinerna är de som letar.

Vare sig det är i sociala flöden eller sökmotorer skriver vi det vi tänker, olika välformulerat, och det är enheternas jobb att klura ut vad vi vill läsa.

När var senast du sökte efter ”Vad kan ett IT-företag i Gnesta göra för att underlätta min vardag”?
Gissningsvis är söksträngen mycket närmre ”laga dator gnesta”.

Bra content marketing copy har detta laserfokuserat, och använder metoder som keyword research för att ta reda på hur maskinerna gör ett så bra jobb som möjligt för att hitta just dig.

Hur sätter du ihop allt för att få fart på din content marketing?

Din text måste vara sökbar för att hittas av sökmotorer, nyttig för att fånga intresset, lättläst för att behålla intresset och delbar för att inte elda för kråkorna.

  • Sökbart – Kan maskinerna hitta min text med ord de får av mina kunder och prospekt?
  • Nyttigt – Är min copy skriven med läsaren i första rummet?
  • Lättläst – Har min copy luft mellan raderna, och är allt onödigt borttaget?
  • Delbart – Finns det skäl för andra att dela med sig av kunskapen i din copy?

Vill du fortsätta läsa om content marketing kan vi rekommendera boken Content Marketing för alla av Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup, och vill du fråga oss om hur du kan förbättra din content marketing är chatten alltid öppen!