Grafisk profil – Vad är det och därför behöver du en

Komplett guide för grafisk profil till företaget

Innehåll

Med en skräddarsydd visuell identitet håller du all kommunikation konsekvent och igenkännbar för varumärket.

Att starta ett nytt företag och varumärke innebär mycket jobb och många funderingar. “Hur vill vi att kunderna ska uppfatta oss? Vad vill vi förmedla? Och hur vill vi göra det?” Det är många pusselbitar som tillsammans till slut skapar helhetsbilden. En av dessa pusselbitar är företagets visuella utseende – en grafisk profil.

Vad är en grafisk profil? 

Enkelt förklarat kan man säga att en grafisk profil är en form av manual – ett redskap som hjälper företag att vara konsekventa i sin kommunikation. En grafisk profil kan alltså beskrivas som ett regelverk för hur företagets visuella material ska se ut och användas. 

Vi kan jämföra det med en byggnadsritning. Om inte alla på bygget följer ritningen och byggplanen finns det risk att någon tycker att det är en bra idé att måla alla fönster orangea medan någon vill ha rosa dörrar och en annan vill bygga till ett torn. Som du förstår blir slutresultatet oseriöst och rörigt. 

Vad ingår i en grafisk profil?

Omfattningen på en grafisk profil varierar från företag till företag, ofta beroende på företaget storlek. Följande lista är ett bra riktmärke på vad en grafisk profil bör innehålla:

  • Logotyp i olika utföranden (läs mer om responsiva logotyper
  • Färger
  • Typsnitt
  • Ev. grafiska element (t.ex. mönster eller speciella former)
  • Illustrationer (ibland)
  • Ev. bildspråk
Olika versioner av Midcons logotyp.
Olika versioner av Midcons logotyp.
Vaunis profilfärger, som är inspirerade av naturen eftersom det speglar deras värderingar.
Vaunis profilfärger, som är inspirerade av naturen eftersom det speglar deras värderingar.

Varför är det viktigt med en grafisk profil? 

Med en grafisk profil blir det lättare för alla som jobbar med företagets varumärke att producera enhetligt och professionellt material. Genom att vara konsekvent med utformningen av olika material blir det tydligt för mottagaren vem kommunikationen kommer ifrån, vilket skapar igenkänning och ett starkare varumärke.

Om det inte finns några regler för hur företaget ska kommunicera kommer det förr eller senare att uppstå problem när nytt material ska skapas eller när olika personer gör material. Risken blir då stor att materialet innehåller olika typsnitt, färger och mönster vilket innebär att mottagaren kan behöva tänka en extra gång för att koppla det till samma avsändare. Intrycket blir oprofessionellt och varumärket blir lidande. Därför är det viktigt med en grafisk profil.

Ikonmanér för Midon, för ett enhetligt uttryck i linje med deras grafiska profil.
Ikonmanér för Midcon, för ett enhetligt uttryck i linje med deras grafiska profil.

Mer än en logotyp och enhetliga färger

Men den grafiska profilen är faktiskt inte bara viktig för att hålla ett enhetligt formspråk. Det är också en möjlighet att förmedla företagets värderingar och syfte. Ett typsnitt i skrivstil sänder ut andra signaler än ett typsnitt med raka kanter. Alla delar i den grafiska profilen hjälper till att förmedla en känsla för varumärket. Tänk dig själv om Nike skulle ha Toys R Us grafiska profil. Då hade märket definitivt inte känts lika sportigt och häftigt. Och Toys R Us hade inte känts lika barnvänligt med Nikes grafiska profil. Det handlar om att skapa en profil som passar företagets verksamhet. 

Logotyper för Nike och Toys R Us

Vad ska man tänka på när man tar fram en grafisk profil?

Det är lätt att fastna i det man personligen tycker är snyggt, men det är inte rätt ände att börja i. Börja istället med att fundera på vad det är ditt företag ska kommunicera och till vem. Det är ju i första hand din målgrupp som ska tilltalas av det du kommunicerar; och det du kommunicerar ska spegla vad företaget står för. 

Ta också en titt omkring dig; hur ser liknande företag och organisationer ut? Vilken stil på typsnitt använder de? Vilka färger? Några speciella former? Genom dina analyser kan du sedan börja fundera på hur du själv vill att ditt företags grafiska profil ska se ut. Givetvis vill ni skilja er från mängden, men att hålla lite samma tema som företag i samma bransch kan också skapa en igenkänning för det ni arbetar med. Det viktigaste är att ni själva gör aktiva val utifrån det ni kan identifiera er med och det ni vill förmedla. 

Du kan skriva (chatta) med oss direkt här om du vill veta mer och undersöka möjligheterna att hitta ett samarbete med oss.

Vi har nyligen släppt en mall för marknadsföringsbudget som du enkelt kan ladda ned via länk.