Vad är en responsiv logotyp?

Dynamiska logotyper som anpassar sig, helt enkelt.

Innehåll

Responsiva hemsidor har exploderat de senaste åren och idag är det få som inte anpassar sina hemsidor.

Responsiv webbdesign innebär att layouten tillåts att förändras beroende på vilken skärmstorlek och skärmupplösning som besökaren har. Du har garanterat stött på det väldigt många gånger (kanske till och med utan att du reflekterat över det?). Men har du hört talas om responsiva logotyper?

Responsiv logotyp = flera versioner av samma logotyp

Det har pratats om responsiva logotyper ett tag, men begreppet är ändå relativt okänt för många. Responsiva logotyper innebär, precis som med responsiv webbdesign, att skala upp och ned beroende på utrymme. Skillnaden på responsiva logotyper är att det inte bara är storleken som förändras, utan även logotypens uppbyggnad. Enkelt förklarat kan man säga att logotypen finns i flera olika utföranden, som används till olika ändamål. Logotypen är en viktig del i den grafiska profilen.

Praktiska exempel av responsiva logotyper

Det handlar alltså om att skala av logotypen då den visas i mindre storlek. Joe Harrison har skapat nya versioner av kända varumärkens logotyper för att illustrera begreppet responsiva logotyper. Många av dem är riktigt bra och gör det enkelt att förstå att det kommer att bli en viktig del för att hänga med i den digitala utvecklingen.

Du hittar Joe Harrisons experiment på responsivelogos.co.uk. Dra i webbläsarfönstret eller vänd på din mobila enhet för att se hur logotyperna förändras beroende på storlek.

Bildkälla

Vill du läsa mer om Grafisk profil – Vad är det och därför behöver du en?