Marknadsföringsbudget – Mall för Excel, Google Sheets eller Numbers

Ladda ned gratis mall för din marknadsföringsbudget i valfritt format.

Innehåll

Mallen är förberedd och smart uppbyggd för att du enkelt ska komma igång och se hela bilden av intäkter kontra marknadsinsatser.

En marknadsföringsbudget kan vara en av de viktigaste grundpelarna i en lyckad marknadsföring, här bjuder vi på en marknadsföringsbudget mall också. Men marknadsbudgeten är så viktig då det är första steget i att ta full kontroll på ens marknadsföring.

Låt oss direkt skilja på reklam och marknadsföring. Reklam är just reklam, ofta in your face och inte så mätbart. Marknadsföring handlar om att föra marknaden och att genom den äga sin affär. Det är det marknadsföring handlar om, och det finns många som försöker få dig att tro något annat. Och allting börjar med en genomtänkt och bra marknadsföringsbudget.

I denna artikel går vi grundligt igenom hur man skall tänka när man skapar en marknadsföringsbudget. Och självklart en smidig marknadsföringsbudget mall i både Excel för Windows, Google Docs och Numbers för Mac om man föredrar det.

Smart uppbyggd mall för marknadsföringsbudget

Smart uppbyggd mall för marknadsföringsbudget

Tänk vad bra det vore om man kunde få en smart mall för marknadsföringsbudget som är bra strukturerad och ger en bra översikt. Samtidigt ger en uppskattning kring hur man bör tänka när man sätter sin marknadsbudget. Därför tog vi saken i egna händer och ordnade det — ladda ned vår budgetmall för marknadsföring i antingen Excel eller Numbers här!

Mallen är segmenterad på olika marknadskanaler så du enkelt kan fylla i dina siffror för exempelvis digital marknadsföring, digitala ads, Inbound Marketing, etc. I mallen ställer du även in total omsättning i budgeten/prognos och hur mycket av intäkterna som skall ligga på respektive marknadsföringskanal. Detta ger dig därför bra kontroll och överblick. Vilket i sin tur gör att uppföljningen hur det gick blir smidig och enkel.

Kickstarta din marknadsplan med denna budgetmall

Att planera och genomföra sin marknadsplansmall ordentligt kan vi inte nog uttrycka hur viktigt det är för att få de effekter man önskar. Men någonstans måste man börja, därför är det ypperligt att börja med en marknadsföringsbudget. I budgetmallen beräknar du också den totala omsättningen i budgeten, och vad varje segment i marknadsbudgeten skall generera för någon effekt och intäkt. Att arbeta med en marknadsföringsbudget på detta vis gör att du tvingas göra aktiva val. Och när man tvingas göra val och inte lämna något till slumpen, då finns förutsättningarna.

Ladda ned marknadsföringsbudget för Excel, Google och Numbers

Fyll i dina uppgifter nedan så får du strax efter ett mail med nedladdningslänk för marknadsföringsbudgeten i de vanligaste formaten.

Marknadsföringsbudget - Mall för Excel och Numbers
Ladda ned vår mall för marknadsbudget helt gratis!
Fördela marknadsföringsbudgeten på ett enkelt och överskådligt sätt

Fördela marknadsföringsbudgeten på ett enkelt och överskådligt sätt

Mallen är uppbyggd på så vis att du enkelt fyller i estimerade kostnader på de marknadsinsatser du tänkte göra. Exempelvis digital marknadsföring (content marketing, sökordsoptimering, etc.), Google Ads, Sociala medier Ads, etc. På respektive segment fyller du även i vad den beräknade intäkten är. Allting baseras månadsvis vilket gör planering och uppföljning relativt enkel.

Fokus på just denna mall är mer inriktad på modern och smart digital marknadsföring mer än traditionell reklam (Outbound marketing). Men självklart är den enkelt att ändra rubrikerna om det passar er verksamhet bättre. Det går såklart att modifiera dokumentet precis hur mycket man vill. Men det är en väldigt bra grund för att komma igång eller få styr på sin marknadsbudget.

Hur mycket ska man lägga i budget för marknadsföring?

Hur mycket ska man lägga i budget för marknadsföring?

En väldigt bra fråga, som tyvärr inte har ett rakt och enkelt svar. Det är som med mycket annat; det beror på. Det beror på dels hur mycket du omsätter, hur mycket du vill omsätta, och hur snabbt. Det kan också bero vilken branch du verkar i. Ibland är det rimligt att lägga bara någon procent av den totala omsättningen, medan det ibland kan handla om uppåt 40-50% av den totala omsättningen. Därför är det ofta en god idé att börja skissa på en marknadsföringsbudget, och med denna marknadsbudgeten blir det ganska enkelt. På så vis kan man få en indikation och känsla för hur omsättning och marknadsbudget hänger ihop.

Räkneexempel för marknadsföringsbudgeten

Räkneexempel för marknadsföringsbudgeten

Man kan säga att ”Din budget skall utgå från din verksamhet, och inte tvärtom”. För att summera: Det bästa är att räkna baklänges faktiskt, och inte framåt. Detta varierar beroende på företag men ungefär såhär brukar vi tänka:

  1. Hur stor är genomsnittsaffären? Exempel: 100.000 kr
  2. Hur stor procent offerter blir till affärer? Exempel: 75%
  3. Hur många av alla leads/kontakter blir till offerter? Exempel: 50%
  4. Hur mycket är varje lead/kontakt värd? Exempel: 100.000 kr * 75% / 50% = Alltså 35.000 kr är summan efter bortfall
  5. Och nu vet du vad en kontakt är värd. Exempel: 35.000 kr
  6. Låt oss säga du vill omsätta en miljon per månad i snitt. Exempel: 12m kr i omsättning / år.
  7. Då kan man enkelt räkna hur många leads som behövs varje månad. Exempel: 20 st, eftersom 10 st kommer få offert
  8. Då är det ganska enkelt att räkna vad man behöver investera per lead/kontakt Exempel: 1000 kr / lead per månad.

Siffrorna är bara rena exempel och beroende på vad du säljer kan en lead kosta några kronor till flera tusen. Som sagt, allting handlar om din verksamhet. Anpassa marknadsbudgeten därefter. Kort och gott ett räkneexempel.

Tänk långsiktigt i din marknadsföring

Tänk långsiktigt i din marknadsföring

För att sammanfatta, hur klyschigt det än må låta. Tänk långsiktigt i din marknadsbudget och marknadsplan. För att det är den som är mest uthållig som vinner matchen, inte den som springer fortast första fem minuter. Det som är enkelt att glömma är att ständigt analysera hur marknadsinsatserna gick. Gav de resultat? Om man analyserar (om än överskådligt) så vet du vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra. Med andra ord vet du vad du skall fokusera på till nästa insats. Vi själva tillämpar detta och de flesta av våra framgångsrika kunder gör detsamma. Vi kallar det för ”inbound marketing” — Läs gärna mer om det! Om du inte vet vad det är rekommenderar vi att du läser Vad är Inbound Marketing?

Sen ska man veta att en budget är just en budget, det är inte verkliga livet alltid. Ibland måste man därför satsa för att vinna lite extra. Försök att alltid ha öppna ögon. Glöm inte att utan mål är det svårt att veta vart man skall ta vägen. Men framförallt ha kul, då händer bra saker.

Behöver du hjälp?

Självklart finns vi här om du behöver hjälp med din digitala marknadsföring, eller hur man skall tänka när det kommer till budgetering av marknadsföring. Vi har väldigt lång erfarenhet av strategisk marknadsföring och sökordsoptimering inom de flesta branscher och vet därför vad som funkar, och vad som inte funkar. Hör av dig!

Denna artikel skapades i januari 2020 men har uppdaterats och förnyats i juli 2023.