Ta kontroll på det digitala ekosystemet
Det är en fundamentalt viktig del i att lyckas med din digitala marknadsföring. Precis som allting annat — Skapa en stabil och genomarbetad grund så blir det både enklare och effektivare att nå en högre verkshöjd och lönsamma actions.
Se till att checka av det mest grundläggande:
✅ Ta kontroll på alla konton och se till så att de håller samma profil, användarnamn och domäner, exempelvis Instagram, Facebook, LinkedIn, Google My Business, Google Analytics, Youtube, etc.
✅ Starta ett samarbete med en byrå ni litar på. Alla företag behöver hjälp och marknad är absolut inget undantag. Gör er research och ta referenser.
✅ Välj en plattform för crm, marknad och sälj. Vårt tips är HubSpot, läs mer om det här.
✅ Skapa en innehålls-strategi för att kunna arbeta effektivt med content marketing, alltså vad för något innehåll ska publiceras och vem är det som är mottagaren, själva ”buyer persona”.
✅ Kicka igång den digitala marknadsföringen, analysera löpande och förbättra.
Behöver jag ens digital marknadsföring?
Digital marknadsföring är 100 % nödvändigt för att bygga starka relationer till din målgrupp, bl.a. via sociala medier. Det handlar dock inte om att posta så mycket som möjligt på så många kanaler som möjligt. Om din målgrupp generellt inte använder YouTube, använd inte YouTube. Investera istället tid på att kartlägga var din målgrupp finns, och vad de söker för innehåll där de är. Det fina med digital marknadsföring är nämligen att när du vet var din målgrupp finns – är det otroligt lätt att pricka den. Vill du exempelvis nå män i Skåne i åldern 20–35 år, som har träning som intresse, kan du göra det enkelt via sociala medier. Den absolut bästa sättet att äga sin digitala marknadsföring är genom Inbound Marketing. Och för att svara på vår egen fråga, ja, alla varumärken behöver digital marknadsföring i dagens moderna samhälle.
Digital marknadsföring kan innebära väldigt många olika saker. Exempelvis kan man via digital marknadsföring bygga ett starkare varumärke över tid genom att förse sin målgrupp med relevant innehåll. Det kan också användas för kortsiktiga och koncisa mål som t.ex. öka trafiken till hemsidan. Det digitala landskapet bidrar till enklare och snabbare kundresor, genom att möjliggöra snabba interaktioner – kan man som kund både hitta och köpa, en produkt på ett par klick.
Ta kontroll på alla digitala konton
Det första du ska göra, om det inte redan är gjort, är att ta kontroll på alla konton, allting som har med Google att göra, alla sociala medier-konton, etc. Se till så att ditt företagsnamn reflekteras i användarnamnen/profilnamnet och koppla upp Googles tjänster för att samla data & statistik. Det är nog det mest grundläggande stegen, men ändå något som är viktigt för att resten ska kunnas göras smidigt.
Starta ett samarbete med en byrå som är expert på digital marknadsföring
Alla företag behöver hjälp, och när det kommer till digital marknadsföring så är det inget undantag. Självklart vore det konstigt om vi inte rekommenderade oss själva. Men samtidigt så läser du ju detta och på något sätt hittade du hit, så vart var det? Via Google? Via sociala medier? Oavsett är vi ganska säkra på att det var genom vår digitala marknadsföring. Så när du vill bolla dina tankar, hör av dig helt enkelt.
Välj marknadsplattform
Som du säkert märkte när du tog kontroll på alla konton, så är det ganska många där alla har sina egna plattformar. För att lyckas så behöver du ett system/plattform som binder ihop allting, och gör det på ett enkelt sätt, men ändå oerhört kraftfullt. Vi tar testat många genom våra år och alla dagar i veckan faller valet på HubSpot. De är en världsledande plattform för marknad, sälj och service. Allting som man behöver i den digitala marknadsföringen.
Vi erbjuder faktiskt en gratis demo till de som är intresserade, läs mer om det här.
Utveckla en innehållsstrategi
Ofta kallas det för content-strategi också. Swenglish typ. Det handlar om att bestämma vad varumärket ska publicera för något innehåll på de olika kanalerna. Läs mer om content marketing här. Ställ frågor som Hur vill vi uppfattas? och Vem är det som är vår köpare?. När man gör det, kan man ganska enkelt svara på frågorna och utefter det skapa sin strategi och bestämma vilket innehåll och hur man ska publicera det. Allt detta innehåll ska ju få ert varumärke att synas och driva trafik till webben, som är navet i hela den digitala marknadsföringen. Hur man där konverterar besökarna till leads och kunder är en filosofi som kallas för Inbound Marketing.
Kicka igång din digitala marknadsföring
När grunderna sitter och när ni har ett gott samarbete med en byrå, då är det dags att kicka igång den digitala marknadsföringen. Du kommer märka skillnad på ganska kort tid, och vissa saker kommer att ta längre tid.
Det viktiga i detta är att våga sticka ut och våga synas, för det är då man kan sticka ut i bruset. I takt med att man publicerar innehåll som är relevant för era köpare, så är det viktigt att analysera vad som går bra och vad som inte går bra. Det gör att man ganska enkelt kan fokusera på rätt saker istället för saker som inte ger något.
Mätbarheten är den riktiga styrkan i digital marknadsföring
Låt oss understryka det där med analys. Det som också är en av de främsta fördelarna med digital marknadsföring är mätbarheten. Det finns idag en mängd olika analysverktyg för att mäta resultatet av satsningarna. Exempelvis kan man mäta antal sessioner på en webbplats under en viss tid och hur långa dessa var. Man kan mäta antal klick och var de klickade sig in på. Olika typer av engagemang kring annonser i sociala medier går också att mäta. När man sen har denna fakta svart på vitt, kan man optimera insatserna gång på gång, vilket leder till ökad lönsamhet. Detta görs med fördel i HubSpot, där allting sker automatiskt i rapporteringen.
Men hur kommer jag högt upp på Google?
Det är en högst relevant fråga, då det är en väldigt stor och viktig del i digital marknadsföring.
Förmodligen är det så att ditt varumärke erbjuder en produkt eller tjänst som löser ett eller annat problem hos kunden. Detta ställs verkligen på sin spets när det kommer till SEO (sökordsoptimering), en stor del av digital marknadsföring, som handlar om att bli hittad på Google när en kund söker en lösning på ett specifikt problem. SEO-arbete handlar om att identifiera vilka problem din produkt eller tjänst är en lösning på – och där med vad kunden faktiskt skriver in i sökfältet, alltså vilka sökord hen använder.
Detta är ett komplext ämne, så vill du fördjupa dig i sökordoptimering gör du det här! Vi kan också hjälpa dig med en gratis analys.
Inbound Marketing… va?
Ja, vi har ju nämnt Inbound Marketing ett par gånger. Du undrar kanske vad det är? Affärsfilosofin Inbound Marketing är baserad på att hjälpa människor. Det representerar ett bättre sätt att marknadsföra, sälja och ge grym service, allt för att hjälpa företag att växa.
Med andra ord är Inbound Marketing typ digital marknadsföring, fast man gör det väldigt kontrollerat med hjälp av fantastiska verktyg och en grym byråpartner (som oss). Där allting handlar om tillväxt. Läs mer om inbound här.
Att ha en webbplats som en del av sin digitala marknadsföring, är mer eller mindre självklart idag – att däremot SEO-optimera den, ses inte som fullt lika självklart tyvärr. Det finns väldigt många faktorer som spelar in när det kommer till placeringen din webbplats får i Google. Exempelvis kan det handla om ordval i texter, hur din webbplats är länkad från andra webbplatser och mycket annat. Det är alltså viktigt att ens webbplats är attraktiv både för användare och sökmotorer.
Fler guider för digital marknadsföring
Vi har ett par guider för digital marknadsföring som man kan läsa och ladda ned, helt gratis. Den kompletta Inbound Marketing-guiden, Så lyckas du på Instagram – Guide i 10 steg för företag & varumärken, Så lyckas du på LinkedIn – Komplett guide eller Åtta anledningar till varför ditt företag ska synas på sociala medier.