Gör bättre e-postmarknadsföring
Nyhetsbrev? Mailutskick? E-postmarknadsföring? Ja ryktet är inte speciellt bra kanske. Och det är inte så konstigt då marknadskanalen tyvärr har missbrukats under allt för lång tid. Antagligen en stor anledning till att GDPR-lagen kom till.
Men om man använder e-postmarknadsföring på rätt sätt i digital marknadsföring, på ett effektivt och hållbart sätt är det förmodligen det absolut bästa sättet att marknadsföra och sälja din produkt. I denna artikel tänkte vi berätta hur man gör detta och vad man skall tänka på.
Statistik för e-postmarknadsföring
Du kanske fortfarande inte är övertygad, och vad är bäst att motbevisa om inte ren fakta och glasklar statistik. Här är statistik för e-postmarknadsföring för 2020, och med tanke på att det ökar så är siffrorna i underkant också.
dagliga aktiva e-postanvändare
av öppnade mail är från mobil
av generation y föredrar e-postkommunikation
ökning i intäkter vid segmenterade kampanjer
skickar 3-5 mail per vecka
har märkt ökat engagemang senaste året
av marknadsförare tror att kundupplevelsen ökar
medger att köp kommer från e-postmarknadsföring
av B2B e-postnyckeltal är i toppen
Skapa värdefull kommunikation
Precis som content marketing så handlar det om rätt innehåll till rätt person. E-postmarknadsföring är ju egentligen en innehållsmarknadsföring också, men det är lite enklare att prata om det som sin egna grej. Börja med att att inte benämna det som utskick, nyhetsbrev eller liknande. Det är e-postmarknadsföring och inget annat, man för marknaden.
Ställ dig frågan: Hur konsumerar jag själv e-postmarknadsföring?
Svaret kommer nog vara att attraktiva och lättsmälta meddelanden är det som fungerar och har bäst konvertering. Håll det enkelt men snyggt. Använd bilder på rätt sätt och skapa kontraster i typografin. Va inte rätt för whitespace i layouten, alltså det får gärna kännas luftigt och fräscht.
Ha en tydlig och attraktiv Call to action som leder mottagaren till action. En knapp som leder till en landningssida som har med meddelandet ämne att göra. Inget annat. Om du har två knappar, se till så en är primär och en är sekundär. Folk är stressade och lata, gör det enkelt.
Kanske viktigast av allt, skicka till rätt person. Skicka aldrig till alla. Försöker du rikta dig till alla kommer du rikta dig till ingen. Mer om detta i nästa stycke.
Rikta din e-postmarknadsföring till rätt målgrupp
Som sagt, kanske det viktigaste av allting. Mottagaren skall vilja ha meddelandet du skickar. Tiden när man gjorde mailutskick till alla i sin e-postlista är förbi. Nej, nej och åter nej. Hemligheten till en bättre och effektivare kundresa ligger i att mottagaren ska bli exponerad för rätt budskap och innehåll.
Se till så kontakterna är segmenterade i kluster och anpassa e-postmarknadsföringen därefter. Om du inte har separata meddelanden för respektive målgrupp bör du åtminstone arbeta med smart innehåll. Alltså innehåll som dynamiskt anpassas efter mottagarens segmenttillhörighet.
Låt oss ta ett exempel. Om du ska sälja en produkt till husägare, inte skulle du sätta annonsens målgrupp till lägenhetsägare. Så enkelt är det, och det är ingen skillnad i e-postmarknadsföring.
För det enda du gör om du skickar fel meddelande till fel person så kommer varumärket ta skada, kundresan får onödig friktion och ingen blir direkt nöjd.
Använd en smart och effektiv plattform
Det finns en mängd verktyg där ute för att jobba med e-postmarknadsföring. HubSpot, Mailchimp, Drip, är några av de mest kända. De varierar i pris och funktionalitet precis som allting annat.
Om vi talar av erfarenhet som testat och använd samtliga under flera år, i flera olika brancher och segment. Så löser självklart Mailchimp och Drip e-postmarknadsföring, men då är det egentligen det enda dom löser. Om man ska rent krast förklara skillnaden.
Vårt val har sedan ett par år tillbaka hamnat på HubSpot som de flesta av våra kunder använder. I HubSpot så är e-postmarknadsföringen en del i hela systemet, det är snarare ett komplett system för marknad, sälj och service där e-postmarknadsföringen är integrerad.
Läs mer om HubSpot här, där du också kan boka en demo.
E-postmarknadsföring är en stor och viktig del av inbound marketing
En stor del av Inbound Marketing är just e-postmarknadsföring. Och då pratar vi inte bara ”kampanjer” och ”erbjudanden” utan smart kommunikation så kundupplevelsen blir fantastiskt. Om du vill komma igång med e-postmarknadsföring bör du läsa vidare om Inbound Marketing här.