”Pillar content” är ett engelskt uttryck och man skulle kunna översätta det till ”innehålls-kluster”, och det är en effektiv metod för sökordsoptimering på Google. Det hela handlar om en väldigt effektiv metod för sökordsoptimering som både gagnar sökmotorn och besökaren.
För några år sedan handlade mycket som att göra allting för endast sökmotorn Google, alltså det vart inte lika viktigt att besökaren fick svar på frågan som fanns. Men som tur väl är så blir saker och ting bättre med tiden, likaså algoritmen från Google.
Så tänk istället att Googles sökresultat handlar om sökintention och inte specifikt sökord. Självklart ligger de nära, men när man skapar innehåll som man önskar ranka högt på Google. Då handlar det om att själva intentionen som besökaren har, snarare är sökordet. Ganska så naturligt när man får det förklarat.
Tillbaka till ämnet, ”pillar content”-tekniken handlar om att ha en landningssida för huvudämnet (specific content) man skriver om, som i sin tur har relevanta under-ämnen (sub-topics) som är länkade mellan varandra. På så vis bygger man relevans då man pratar om samma ämne, fast även synonymer och delar av huvudämnet.
Rätt struktur för lyckas med sökordsoptimering på Google
Så tanken är att vi bygger strukturen med allt innehåll i så kallade innehållskluster, alltså det vi benämner som pillar content.
Föreställ dig en struktur likt detta:
- Toppen: Din domän handlar om vad du erbjuder dina kunder.
- Mellan: Dina huvudämnen skall bygga relevans för specifikt det du erbjuder samt dess synonymer.
- Botten: Dina underämnen ska bygga relevans för dina huvudämnen.
I illustrationen kan du enkelt se hur logiken kring strukturen bör vara när man arbetar med sökordsoptimering på Google som faktiskt fungerar.
Praktiskt exempel med ”pillar content”-tekniken
Låt oss ta ett praktiskt exempel för att förklara hur man bör tänka. Nedan har vi ett huvudämne och tre underämnen. Alla underämnen är relevanta för huvudämnet och understödjer detta. Ganska logikt va?
Inbound Marketing Huvudämne (specific topic):
Vad är Inbound Marketing? Underämne (sub topic)
Kom igång med digital marknadsföring Underämne (sub topic)
Vad är content marketing egentligen? Underämne (sub topic)
Antal underämnen? Ja där finns det knappast någon begränsning. Men ju större ett ämne är, desto fler.
Hjälpsamt och lösningsorienterad sökordsoptimering på Google
Sökmotorn är inte din kund, det är människan.
Vi förflyttar fokus från ”Sökmotoroptimering” till ”Sökupplevelseoptimering”.
Men det är väl inget riktigt ord? Nej det är det kanske inte men översättningen från ”Search Experience Optimization” är inte helt hundra. Men häng med här, för detta är så viktigt och kommer vara en fundamentalt viktig del i framgångsrik sökordsoptimering på Google, både nu och i framtiden.
Jag upprepar — Vi pratar om sökintention och inte sökord. Av den enkla anledningen att vi pratar till människor, inte sökmotorn Google.
Däremot älskar Google väl strukturerad data så vissa hygienfaktorer som god design, snabb laddtid, korrekt markup och andra grunder i sökordsoptimeringen behövs fortfarande.
Hört talas om RankBrain?
Hur vet Google vad jag sökte på trots felstavning och inte rätt sökord? RankBrain är svaret på detta.
RankBrain är Googles system för maskininlärning av AI (artificiell intelligens) som används för att bearbeta sökresultaten, vilket först rapporterades av Bloomberg och även bekräftades av Google.
Det är detta som gör och hjälper till så ämnen och dess synonymer och andra relevanta ämnen ”hör ihop”, trots att man kanske sökte lite fel, eller de gånger man söker, fast man vet inte exakt vad ämnet heter. Det är då RankBrain hjälper till.
Som du säkert förstått så är ”Pillar content”-teknik och ”RankBrain” något som arbetar tillsammans och det är just det vi kapitaliserar på.
Checklista för en bra landningssida (pillar page)
Använd denna varje gång så kan du med gott samvete klicka på publicera-knappen och invänta resultaten.
Svarar sidan på de flesta frågor som besökaren har och söker?
Är sidans huvudämne tillräckligt brett för att ha flertalet under-ämnen?
Har du följt alla grundläggande sökordsoptimering-punkter för sidan?
Har sidans huvudämne tillräckligt många sökträffar så det är värt att skapa den?
Är sidan relevant för den personen som du riktar in dig på?
Pillar content-teknik i all ära, men grunderna måste också sitta. Läs gärna vår artikel: Sökordsoptimering som ger resultat – Så gör du
Det finns olika verktyg där ute som hjälper dig med detta. Vi använder HubSpot som har en inbyggd funktion som är ypperlig för just detta. Vill du veta med om detta har vi en artikel om detta: HubSpot – Vi förklarar vad det är