Vauni säljer fristående eldstäder som inte kräver någon skorsten. De har vågat utmana det klassiska designuttrycket som kaminer ofta har, och istället skapat något nytt och unikt. Vauni håller sin produktion i Sverige och säljer enbart spisbränsle som är 100 % förnybart.
Vi har haft nöjet att under de senaste åren arbeta med Vauni och dess organisation. Vi har blivit mer eller mindre deras externa marknadsavdelning där vi arbetar tätt och samarbetar för att hela tiden prioritera rätt marknadsinsatser och kampanjer.
Från start tog vi fram hela varumärkesidentiteten, e-handel och övergripande strategi för marknaden.
I identiteten hämtade vi inspiration från naturen och valde ett stilrent uttryck som andas exklusivitet. Resultatet blev en profil med dova, naturliga färger och rena former. Bilder utgör en stor del av profilen, med ett bildspråk som kompletterar det grafiska och lyfter fram produkternas skandinaviska design.
Vidare har vi sedan fortsatt att bygga Vaunis varumärke genom Inbound Marketing. I detta arbete med kampanjer, paid media, SEO, influencers och mycket mer är kundresan helt i fokus. Det är nyckeln till väldigt framgångsrik marknadsföring och sälj.
På ett fåtal år har Vauni genom alla insatser seglat upp och blivit en självklar svensk designikon som exponeras otroligt mycket i de digitala kanalerna över tid.
Man säljer idag till Sverige, Europa och USA.
Senaste året har deras besökarantal till e-handeln ökat med 249 %. Försäljningen har ökat med 120 % och ordervärdet har ökat med hela 27 % i snitt. Deras totala tillväxt har mer än dubblerat på ett år.
Genom tålamod och tro på Inbound Marketing-metodiken har man lyckats slå igenom bruset och tagit en självklar plats på marknaden.