Det unika med inbound marketing är dess förmåga att engagera målgruppen genom relevanta och hjälpsamma upplevelser, vilka skapar en grund för långsiktiga relationer snarare än kortvariga transaktioner. I denna artikel utforskar vi hur inbound marketing fungerar som en kraftfull mekanism för effektiv tillväxt, genom att djupdyka i dess olika komponenter och hur de samverkar för att bygga upp ditt varumärkes auktoritet och locka till sig kunder på ett kostnadseffektivt sätt.
Lyssna på hela artikeln som ljud, klicka på ”Spela” nedan!
Inbound marketing förklarat på 2 minuter
Alla kan vi enas om att det är enklare att sälja något till en kund som verkligen visar intresse än att sälja till en kund som inte bryr sig. Vi vill inte jaga kunder när vi vet att de kan komma direkt till oss – så varför skulle du vilja göra det?
Vore det inte härligt om någon förklarade vad Inbound Marketing handlar om på cirka 2 minuter? Vi trodde väl det, titta på vår förklaring genom filmen. Klicka, titta, lär.
Introduktion till Inbound marketing
Sedan lång tid tillbaka har den så kallade outbound-marknadsföringen varit väldigt in your face för mottagaren. Det har hela tiden handlat om att exponera sig för kunden så mycket som möjligt. Men i takt med att den digitala marknadsföring har förändrats så har Inbound-marknadsföring dykt upp.
En stor del i Inbound Marketing är Content Marketing, så kallad innehållsmarknadsföring. Att skapa värdefullt och relevant innehåll utformat efter din målgrupp och som distribueras regelbundet är A och O inom Inbound Marketing.
Genom att få din målgrupp intresserad av ditt innehåll, skapar det förtroende och attraktion till ens varumärke. Bra content ska vara relevant och helst leadsgenererande för att potentiellt kunna leda personen vidare i köpresan. Bra innehåll publiceras oftast ut genom exempelvis youtube, e-post, sociala medier, bloggar, podcast, webbinarier, guider, etc. Väcker det intresse kanske?
Sälj utan sälj med inbound marketing
Affärsfilosofin Inbound Marketing är baserad på att hjälpa människor. Det representerar ett bättre sätt att marknadsföra, sälja och ge grym service, allt för att hjälpa företag att växa. Det vi säger med andra ord är att om du hjälper människor i sin vardag så kommer de också köpa från dig. När du har data och analys på kundresan, då blir säljet en barnlek. Kundnöjdheten får du på köpet.
De har full kontroll och gör sina egna efterforskningar om just din produkt/tjänst och avgör om de tycker att den är bra. Du vet precis lika bra som oss att alla söker på Google. Frågan är bara om det är till dig de ska gå, eller om det är till dina konkurrenter som gjort hemläxan? Det alla gör på Google är egentligen att man söker efter lösningar. Det är därför viktigt att man med hjälp av sökmotoroptimering (SEO), Google Ads, sociala medier-ads och värdefull content marketing har gjort sin hemläxa så man finns där där när de väl söker. Detta är det första steget i kundresan, nämligen att attrahera kunden. Därefter konverterar vi dessa till leads och kunder.
Nyckelkomponenter i en Inbound Marketing-strategi
Sökmotoroptimering (SEO)
SEO är kritiskt för att öka en webbplats trafik. Genom att optimera innehållet med relevanta sökord, länkar och högkvalitativt innehåll, kan en marknadsförare effektivt öka synligheten och attrahera mer kvalificerad trafik från sökmotorer.
Landningssidor
Landningssidor är designade för att konvertera besökare till leads. De bör leverera på de förväntningar som sätts av sökresultatet som ledde besökaren dit och innehålla en tydlig uppmaning till handling (CTA) för att föra besökaren vidare i sin köpresan.
Formulär
Formulär på landningssidor används för att samla in besökarnas kontaktinformation, vanligtvis i utbyte mot värdefullt innehåll som e-böcker eller webbinarier, vilket omvandlar dem från besökare till leads.
Innehållsmarknadsföring
Genom att producera och distribuera värdefullt innehåll som blogginlägg, videor, e-böcker och nyhetsbrev, kan företag engagera sin målgrupp och etablera sig som tankeledare inom sitt område.
Sociala Medier
Sociala medier tillåter marknadsförare att marknadsföra sitt innehåll till en riktad publik och driva trafik tillbaka till sina landningssidor, samtidigt som de samlar viktig data om sina följare.
Betala Per Klick (PPC) och Retargeting
PPC kan effektivt förbättra innehållets placering i sökresultaten och driva trafik, medan retargeting återengagerar personer som tidigare interagerat med varumärket, för att öka chanserna för konvertering.
De vanligaste funderingarna
Vad är första steget om man är intresserad?
Det finns olika sätt beroende på hur man vill ta sig an det. Men här är några förslag;
- Läs mer om Inbound Marketing på vår ShareHub där vi samlar all kunskap.
- Du kan ladda ned Den kompletta Inbound Marketing-guiden i behändigt pdf-format.
- Boka en kostnadsfri konsultation med oss så får du konkreta råd kring hur man kommer igång.
Är content marketing samma som inbound marketing?
Nja, content marketing (Innehållsmarknadsföring på svenska) är en stor och viktig del av just Inbound Marketing.
Det handlar om att posta relevant och engagerande innehåll på rätt digitala kanaler vid rätt tillfälle, till rätt person. Man kan säga att content marketing utgör en motpol mot reklam, eller åtminstone den typ av reklam vi tänker tänker på när vi hör ordet “reklam”. Content marketing är king inom digital marknadsföring. Bara ordet reklam har fått en så pass negativ klang att inte ens vi som arbetar med det vill benämna det så, utan vi kallar konsekvent ”reklam” för ”marknadsföring”. Förmodligen beror det på att människor associerar reklam med att bli avbruten i något, t.ex. en film eller ett YouTube-klipp. Och det är precis detta som content marketing är, det är icke-avbruten-reklam som fungerar. Alltså kunder kommer till dig, istället för att du “stör” och “avbryter” kunden.
Vad är skillnaden på outbound och inbound?
Sedan lång tid tillbaka har den så kallade outbound-marknadsföringen varit väldigt in your face för mottagaren. Det har hela tiden handlat om att exponera sig för kunden så mycket som möjligt. Men i takt med att den digitala marknadsföring har förändrats har Inbound-marknadsföringen dykt upp. Inbound Marketing handlar istället om att bra värdeskapande innehåll bland annat.
Vad är då motsvarigheten Outbound Marketing?
Jo, alltså reklam som skriker ut sitt budskap, till exempel tv-reklam, traditionell annonsering, radioreklam, etc. Där det egentligen handlar om att upprepade gånger exponera varumärket och dess budskap tills man tröttat ut mottagaren. Och det är klart, det fungerar, men hur effektivt är det i längden? Med andra ord, hur mycket är return of invest jämfört?
Den perfekta balansen mellan Inbound och Outbound
Precis som mycket annat i livet är balans viktigt. Det ena eller det andra är egentligen inte fel. Det handlar om rätt prioriteringar vid rätt tillfälle – vad är det egentligen som ger mest bang for the buck, eller mest för pengarna på ren svenska?
”Trappeffekten”
Med outbound gör du marknadsinsats efter marknadsinsats och får säkert effekt av den ibland. Problemet är att det snabbt mattas av och att du då finner dig i samma position som tidigare. Över tid är outbound en ineffektiv och kostsam marknadsföringsmetod. Det är där Inbound Marketing är som allra vackrast; för varje steg och insats vi gör tar du ett steg upp på trappan. Och det bästa är att insatserna finns kvar över tid, vilket gör att du hela tiden klättrar uppåt utan att falla tillbaka till startpositionen.
Är Inbound Marketing en säker investering?
Precis som allting annat här i livet så finns det egentligen ingen garanti som är hundraprocentig. Men vi anser att det är den mest säkra investering du kan göra för ditt varumärke och dess marknadsföring.
Det man kan förvänta sig med Inbound marketing är att skapa fler varma leads som konverteras till faktiska kunder, att få ambassadörer för sitt varumärke och att få full kontroll över sitt egna digitala ekosystem. Det är en långsiktig strategi som faktiskt fungerar och generar fler intäkter och nya varma leads!
Som alltid är det viktigt med kostnadskontroll — då kan du använda vår smidiga Marknadsföringsbudget-mall som du kan ladda ned i Excel, Google eller Numbers.
Vad är ROI på Inbound Marketing?
Efter Inbound marketing kan användas på i stort sett alla företag, oavsett storlek eller branch så går det inte att ge några riktlinjer kring det, det är först efter en tid när vi lärt känna kunden och affären som man kan börja anta och sätta upp ROI-mål.
ROI på inbound-marknadsföring är ett utmärkt sätt att mäta effektiviteten och få en uppfattning om hur mycket du får tillbaka för din investering. ROI-beräkningar för inbound-marknadsföring är lite mer komplicerade än vad som är fallet med traditionell marknadsföring, men det är möjligt att mäta ROI för inbound-marknadsföring. För att beräkna ROI för inbound-marknadsföring måste du först beräkna dina CAC (cost of acquisition) och COGS (cost of goods sold). CAC är summan av alla marknadsförings- och försäljningskostnader för att få kunder, medan COGS är summan av alla direkta kostnader som går åt för att leverera produkterna eller tjänsterna till kunden. När du har beräknat dessa kostnader kan du använda följande formel för att beräkna ROI för dina inbound-initiativ: (Intäkter – COGS) / CAC = ROI.
Genom att hålla koll på rätt nyckeltal och genomföra enkla beräkningar kan du få en bättre uppfattning om hur mycket du får tillbaka för din investering i inbound-marknadsföring. För efter en tid skall investeringen betalas av många gånger om.
Lite inte bara på vårt ord
Se vad våra kunder säger om oss
Våra recensioner för inbound och HubSpot kan du se via knappen nedan.
Nämnde vi att vi är Hubspot Platinum Partner? 🏆
Artikeln uppdaterades 6 augusti 2024.