Den nya tidens kundresa – Från okänd till ambassadör

Nutidens digitala kundresa har förändrats. De sitter i förarsätet, och de kör snabbt. De har full kontroll och gör sina egna efterforskningar.

Innehåll

Hur man skapar ambassadörer till sitt varumärke med genomtänkta digitala kundresor

Här går vi igenom de delar som krävs för att kunna äga kundresan. Du vet precis lika bra som oss att alla söker på Google. ­Frågan är bara om det är till dig de ska gå, eller om det är till dina konkurrenter som gjort hemläxan? Det alla gör på Google är egentligen att man söker efter lösningar. Det är därför viktigt att man med hjälp av värdefull content marketing (innehållsmarknadsföring), sökmotoroptimering (SEO), Google Ads och sociala medier-ads har gjort sin hemläxa så man finns där där när de väl söker. Detta är det första steget i kundresan, nämligen att attrahera kunden. Därefter börjar det riktiga jobbet att konvertera dessa till leads och kunder. Och i sista steget, skapa ambassadörer för varumärket.

Hemligheten bakom lyckade kundupplevelser är genomtänkta kundresor

I dagens samhälle, där kunden är bortskämd finns det få anledningar till att inte ha en genomtänkt kundresa. Utan att kunden vet om det så kräver denna en upplevelse, oavsett om det handlar om att se ert Instagram-flöde eller personifierad orderbekräftelse.

Med andra ord, din väl genomtänkta kundresa kommer skapa kundupplevelser, som leder till köp, som leder till varumärkesambassadörer. Det finns olika varianter och sätt att kartlägga kundresan, hör av dig så kollar vi vad som passar dig bäst.

Inbound Marketing på drygt 2 minuter

Vi vet att det kan vara mycket att ta in när det kommer till Inbound Marketing, men om har drygt 2 minuter över så kan du luta dig tillbaka och titta på vår förklaring genom filmen. Klicka, titta, lär.

Film: Inbound Marketing på 2 minuter
Spela videoklipp

Köpprocessen där köparen vet mest

Statistiken säger att 57 % av köpprocessen redan är gjord innan en säljare kommer i kontakt med köparen? Den potentiella kunden letar efter information online, researchar och diskuterar med sitt nätverk. Dessutom, det faktum att Social Selling genererar 40 % mer kvalificerade leads än när du ringer kalla samtal vittnar om hur den digitala kundresan ser ut.

Med andra ord, att ställa om och anpassa säljprocessen efter den moderna köpresan har nog aldrig varit viktigare än nu, om man inte redan gjort det.

Inbound Marketing - Miniatyr av "Den kompletta guiden"
Kom igång med Inbound Marketing!

Den digitala kundresan – den bättre sorten

Alla varumärken har sin specifika kundresa, men i grund och botten är de oftast väldigt lika varandra. För att man enkelt ska förstå hur ens egna varumärkes digitala kundresa fungerar kan man applicera den på nedanstående illustration. På så vis kan man göra rätt marknadsföringsinsatser och prioriteringar.

  1. Attrahera. Värdefullt och snyggt innehåll attraherar.
  2. Konvertera. Bra webbplats och UX konverterar.
  3. Stänga. Skapa kunder från leads.
  4. Glädja. Skapar varumärkesambassadörer.
Den digitala kundresan – den bättre sorten

Så äger du kundresan med hjälp av Inbound Marketing

För att sammanfatta, ett effektivt och beprövat sätt att äga den digitala kundresan är att praktisera Inbound Marketing-metodiken. Med de olika verktygen som erbjuds kan man skapa flöden för att matcha ens säljprocess med målgruppens kundresa.

Beroende på hur ens kundresa ser ut så finns det Inbound Marketing-system som hjälper till att hålla ihop allting, exempelvis Hubspot, Mailchimp eller Drip.